Det er som bekendt ikke alle som øjeblikkeligt siger “Ja – tak” når de får en henvendelse på telefonen. Trods de mange “nej’ er” er telefoncanvas alligevel noget af det mest effektive når det drejer sig om at skaffe nye kunder. Det handler blot om at gøre det rigtigt. Igen: din henvendelse skal være relevant – skabe værdi – og så skal du bede om ordren eller mødet, hvad det nu er du sælger på telefonen.
Forretningsnetværk blev moderne igen i 1990′erne og en del af dem fungerer fint. Men alle “speed dates” med udveksling af visitkort hvor man tror det skaber tillid alene at være medlem af samme netværk flytter ikke altid noget.
Det handler om relevans! Det kan du klare pr. telefon.
Sjovt at høre påstande om at “investeringstunge eller komplekse produkter ikke kan præsenteres på telefonen”. Dem der siger det ved virkelig ikke hvad de sælger – eller hvilken værdi de tilbyder. Selvfølgelig kan kontakten skabes pr. telefon. Det bliver gjort hver dag i alle brancher og med alle produkter.
“Telefoncanvas er ca. 10 gange mere effektivt end networking parties” (Bob Etherington, “Cold Calling for Chickens”. Du finder bogen her)
Når jeg ser på egne erfaringer og hvad folk i netværket i øvrigt fortæller, må jeg give mr. Etherington helt ret i regnestykket.